16 d’abril 2011

El meu rellotge

14 d'abril de 2011
L'error garrafal que vaig cometre amb el rellotge de Can Laporta, de La Jonquera, m'ha permès conéixer via correu electrònic en Nasi Vilà, un rellotger membre de la Societat Catalana de Gnomònica. Al seu blog hi ha una mostra de rellotges de sol que ell ha calculat o ajudat a confeccionar.

Així que li he preguntat si em vol ajudar a calcular el rellotge de la pared del pati de casa, un rellotge que tinc en ment des de fa un piló d'anys, però que encara no s'ha materialitzat. Doncs allà anem!!!!!

La resposta d'en Nasi ha estat aquesta:

Ara t’escolto, si senyor!

Primer de tot has de calcular la declinació de la part, ja la saps?

Glups! L'únic que sé és que dóna al Sud. Un cop em vaig posar d'esquenes a la pared amb la brúixula a la mà i vaig comprovar que no estava orientada ben bé al Sud, hi havia uns graus de diferència. És aquesta la diferència que importa, però, com ho faig per saber exactament quans graus de diferència hi ha????

Pel google he trobat aquestes "solucions":


Ui ui ui....la primera pregunta ja és complicada per si mateixa.....

Però en Nasi m'envia un missatge amb instruccions i un transportador, per a que calculi la declinació de manera mooooolt senzilla, tal com s'ha fer toooota la vida.

Tot el que haig de fer és posar a la pared el transportador d'angles, de manera que quedi perfectament horitzontal i al mateix temps perpendicular a la pared, en el moment exacte de l'hora oficial del migdia solar........Amb l'ajut d'una plomada, que serà el "gnòmon de proves", haig de saber quants graus està declinada la paret, moguent el fil entre els angles del transportador, fent que l'ombra de la plomada estiqui totalment vertical. Fàcil no?

Dissabte és el primer dia que puc estar a casa en el moment exacte de l'hora oficial del migdia solar. Espero que faci sol....

Ara m'haig de respondre una qüestió bàsica: a quina hora és el moment exacte de l'hora oficial del migdia solar dissabte 16 d'abril de 2011?

Resposta d'en Nasi: 

Pensa que no cal fer-ho al migdia solar, fes les marques a altres hores i em passes un quadre amb l’hora de la presa de les dades, el dia, i els graus que marca l’ombra i jo ja calcularé la declinació fent la mitja de totes aquestes dades.

Autoreflexió núm 1: realment això de l'Univers és difícil d'entendre....Sort que la resposta ja la sé: 42.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada