06 d’abril 2011

Can Laporta, a La Jonquera

Aquest matí he hagut d'anar a la Jonquera, per feina, i m'he trobat amb el rellotge de sol de Can Laporta, com el seu nom indica, a l'entrada del poble.

Aquest casalot és, per ara, el primer de la filera de cases de La Jonquera, i els ratjos solars encara no troben cap impediment per marcar l'hora en el gran rellotge de la façana sud.



La façana va ser restaurada quan l'Ajuntament va comprar la casa, però, amb encert, crec jo, van deixar sense remolinar, el tros que ocupa el rellotge, on s'aprecien els forats causats pels trets en la tercera guerra carlina, al 1873.



Més sobre la guerra carlina a La Jonquera:

LA DARRERA GUERRA CARLINA A LA JONQUERA. EL «FOC» DEL 6 D'OCTUBRE DE 1873 Per ALBERT COMPTE i ENRIC JUAN

LA JONQUERA: DELS INICIS DE LA RESTAURACIÓ A LA FI DE LA PRIMERA GUERRA MUNDIAL (1875-1918) Per ALBERT COMPTE i ENRIC JUAN


TEMPS OFICIAL: GTM + 2 = 10h39

TEMPS UNIVERSAL = GTM = 8h38

El rellotge marca aproximadament les 10h menys un quart, que seria l'hora solar vertadera més una hora. És com si el rellotge tingués una correcció d'una hora respecte al temps solar.
Això ho hauré de consultar amb els experts (veure més en sota)

REFERÈNCIES

- en el Inventari de la Societat Gnomònica

- en el Catàleg del Centre Mediterrani

CONSULTA AMB ELS EXPERTS

7 d'abril: en Nasi Vilà, responsable de l'inventari de la Societat Gnomònica, a través de la secretaria d'aquesta associació, la Conxita, a qui tinc el plaer de conéixer personalment, m'ha respost això:

Si la foto ha esta presa a les 10:39:00 d’avui l’hora verdadera solar ha de ser 08:48:27 però la lectura del rellotge és aproximadament les 9:50:00, per tant podem afirmar que te un desfasament d’una hora. Ho verificaré amb la foto que tenim en l’inventari que es presa el mes de maig del 2010 a les 12:40:00 i veuré si sempre es una hora o va variant. Com tenim les coordenades geogràfiques, a més a més calcularé de nou les marques horàries per verificar que són correctes i està ben calculat o l’error ve de la mala col·locació del gnòmon.


12 d'abril: en Nasi Vilà em torna a escriure 


M’he tornat a mirar això del rellotge i veig que la declinació de la paret ha de ser gairebé meridional, de 3 a 5 graus com a molt de declinació a llevant, amb la línea subestilar amb un angle molt petit però a la foto de la fitxa 3392 es veu que el gnòmon esta sobre la línia de la marca horària a prop de les 10 quan hauria de ser molt a prop de la meridiana. Probablement l’alçada del gnòmon s’ha vist afectada igual a la superfície del quadrant, pel pas del temps i hauria de ser mes elevat. Però per anar sobre segur s’hauria de verificar la declinació de la façana i calcular-ho tota amb les variables correctes.


Se m'ha acudit que potser una bala perduda va impactar sobre el gnòmom i el va esbiaxar


13 d'abril: resposta d'en Nasi


Veient l’estat del quadrant no seria d’estranyar que fos per l’impacte d’una bala perduda o conscientment dirigida o per l’efecte de la metralla, però el gnòmon hauria d’aparèixer també doblegat, potser en una restauració posterior, al tornar-lo a pintar, varen corregir el gnòmon i amb els desconeixement el van deixar mal col·locat.


Seguirem teoritzant...

14 d'abril 2011, altes hores de la matinada: 

ja he resolt el misteri......que no és un misteri, sinó un error greu.....gravíssim.....

quan vaig fer la foto del rellotge, no vaig canviar l'hora de la càmara: vaig assumir el canvi d'hora d'hivern a estiu en el meu cap, però no vaig canviar l'hora en la càmara de fotos.....


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada